Miljøvennlig transport og emballering

Veien fra bomullsmarkene til byggeplassen er lang, og går ofte på tvers av flere kontinenter. Bomullen skal spinnes, veves og farges, før stoffet sendes til produksjonsstedet og sys til klær. Og det er mange forskjellige komponenter som skal samles, når for eksempel et par bukser skal fremstilles.

truck-road-MASCOT® WORKWEAR

Til et par slitesterke arbeidsbukser blir det ofte brukt seks til åtte forskjellige typer stoff, ulike knapper, forskjellige glidelåser, tråder, spenner, ID-kortholdere og logoer. Kvalitet, pris, ekspertise og tilbud gjør at disse komponentene ofte kommer fra mange leverandører fra ulike deler av verden.

Frakt av råvarer

MASCOT har en rekke logistiske fordeler, blant annet på grunn av godt beliggende produksjonssteder. Når det gjelder kjøp av tilbehørsmaterialer som glidelåser og knapper, har MASCOT som en av de større aktørene på markedet for arbeidsklær muligheten til å kjøpe inn store volum, slik at det ikke er nødvendig å transportere mange små ordre. I tillegg har MASCOT sin egen produksjon i Vietnam, og produksjonen med råvarelager er sentralt beliggende i forhold til veldig mange leverandører. De forskjellige komponentene behøver derfor ikke å reise langt i første omgang.

Frakt av ferdige produkter

Når arbeidsklærne er ferdigsydde på våre fabrikker, transporteres de i store containere med skip til Danmark, der de blir lagret på det helautomatiske høylageret. Herfra blir produktene sendt til kunder i hele Europa. Arbeidsklærne fra MASCOT har med andre ord reist noen kilometer før det havner hos deg. Derfor velger MASCOT alltid kvalitetssikrede og troverdige samarbeidspartnere som transportleverandører. Alle våre største transportleverandører har implementert ISO 14001. ISO 14001 er en global standard og det mest anerkjente systemet for miljøledelse. Det er et styringsverktøy som kan brukes til å håndtere miljøpåvirkninger, redusere ressursforbruket og gi ledelsen overblikk over firmaets miljøprestasjoner.

Produksjon

Globale samarbeidspartnere

Hvert år frakter vi flere hundre containere via skipsfrakt. Det har en påvirkning på miljøet, og derfor har vi hos MASCOT valgt utelukkende å samarbeide med store, globale rederier som har startet prosessen med å endre og gjenoppbygge skipene sine fra dieselmotorer til LNG-(flytende naturgass)motorer. Det vil sannsynligvis ta et tiår eller mer før alt er endret. Havgående containerskip slipper imidlertid ut mye mindre CO2 pr. transporterte produkt, sammenlignet med luftfrakt. De moderne skipene er bygget mer strømlinjeformet og dermed reduseres drivstofforbruket, som igjen betyr reduserte CO2-utslipp. 

Resirkulerbar emballasje

Daglig produseres tusenvis av produkter på MASCOTs fabrikker i Vietnam og Laos. Produktene pakkes i esker, som er laget utelukkende av resirkulert papirmasse. De fylles dessuten helt opp, slik at containerne ikke «frakter luft» som forårsaker unødvendige CO2-utslipp, når de fraktes til Europa. Når eskene kommer til ferdigvarelageret i Danmark, resirkuleres de. Er de fremdeles i god stand (av god kvalitet), brukes de på nytt til utsendelse av ordre til kundene. De er imidlertid ikke alltid i god nok stand, og da sendes ordrene ut i nye pappesker. Eskene er fremstilt av 80 % resirkulerte materialer. De er av en noe lettere type og i forskjellige størrelser, slik at det heller ikke her fraktes luft ut til kundene: Hver eneste ferdigpakkede eske kjøres igjennom en helautomatisert prosess. Varene presses først lett sammen. Deretter måles de for å se hvor mye de fyller opp i esken. Overskytende papp fra toppen av esken blir så skåret bort, slik at kassens høyde passer til innholdet. Det gjør at esken tar minst mulig plass på pallen under transport, slik at det ikke brukes unødvendig CO2 på å «frakte luft» i eskene. Eskene har også et enkelt åpningssystem. Ved riktig bruk kan kundene dermed anvende eskene på nytt.

Hos MASCOT har vi løpende og tett kontakt med leverandører og potensielle leverandører. Vi forsøker til enhver tid å implementere nye tiltak og finne mer miljøvennlige løsninger, både når det gjelder transport og emballering av varer.