TCS-veihjelpen med nytt utseende

    TSC-Patrouille

    Bilbergerne Pascal Meier (til venstre), Remo Berger og Evelyn Kunz presenterer det nye antrekket til bilbergingsselskapet TCS.

    For å sikre at de rundt 200 ansatte hos veihjelpstjenesten TCS kan utføre sitt arbeid optimalt og trygt, trenger de pålitelige, funksjonelle og synlige klær. Det er strenge krav som oppfyller de nye, nøye utvalgte uniformene.

    Jeg er positivt overrasket», sier Pascal Meier mens han ser nøye på det nye arbeidsantrekket sitt. For ham, som har kjørt bergingsbil for TCS i Biel-regionen i 33 år, er stoffet spesielt viktig. Det bør være behagelig på huden og helst kjøle ned om sommeren og varme om vinteren. Det ser ut til å være tilfellet her. 

    Evelyn Kunz, som har bistått med veihjelp i østlige Zürich i over syv år og som de siste tre årene også har vært instruktør for nye bilbergere, sier seg enig med kollegaen sin: «Klærne føles komfortable. I tillegg til funksjonalitet og synlighet er det en viktig egenskap, siden vi tilbringer mye tid i bilen.» «Og man må ikke glemme bevegeligheten», tilføyer Remo Berger, som de siste tre årene har jobbet som bilberger i Thun-området. «Noen ganger jobber vi på knærne eller under et kjøretøy. Da kan ikke bevegelsesfriheten være begrenset», sier Berger. Én detalj legger alle tre umiddelbart merke til: De svarte områdene på lårene og knærne er veldig praktiske, siden møkk ikke er synlig når man kneler eller tørker av seg på hendene.

    Evelyn Kunz, Patrouilleurin Zürich-Ost
    «Klærne føles komfortable. I tillegg til funksjonalitet og synlighet er det en viktig egenskap, siden vi tilbringer mye tid i bilen.» Evelyn Kunz, bilberger i østlige Zürich

    Svært synlige refleksklær

    Med 340 000 oppdrag per år der 82 prosent kan kjøre videre etter hjelp, er de 198 bilbergerne hos TCS ekstremt viktige for trafikken og sikkerheten på sveitsiske veier. Og det uansett vær og vind, dag og natt. Følgelig må arbeidsklærne også oppfylle ulike kriterier for å garantere sikkerheten til bilbergerne.

    I tillegg til de nevnte kravene, som brukskomfort, mobilitet, og at de er praktiske og værbestandige, står en ting på første plass: synlighet. Klærne må sørge for at de blir lagt merke til så raskt som mulig når som helst, dag og natt, under alle lysforhold. «For oss er svært synlige refleksklær det eneste alternativet. Klærne må overholde EN ISO 20471-standarden med den høyeste beskyttelsesklassen 3, som er godkjent for risikoarbeider på veier der man kjører i mer enn 60 km/t», forklarer Fabian Renggli, leder for flåtestyring og logistikk hos TCS. Blant annet fastsetter standarden at refleksstripene må være minst femti millimeter brede, og de må gå helt rundt torso og ermer.

    Pascal Meier, Patrouilleur Biel
    «Stoffet bør kjøle ned om sommeren og varme om vinteren.» Pascal Meier, bilberger i Biel

    Nøye utvelgelsesprosess

    Med dette som forutsetning, satte man i gang en nøye utvelgelsesprosess, som begynte med ni forslag, og etter et forhåndsvalg ble redusert til to mulige leverandører. «Blant annet var det viktig for oss at artiklene også er tilgjengelige i en kvinnekolleksjon, siden vi også har kvinnelige bilbergere», sier Fabian Renggli. Det siste ordet hadde bilbergerne selv. Ulike veihjelpsregioner i Sveits hadde hver mottatt et prøvesett av de to leverandørene og kunne slik stemme demokratisk over vinneren.

    Valget falt på «Mascot® Accelerate Safe»-kolleksjonen, levert av selskapet Brandschutz Ettiswil AG og produsert av Mascot International. Selskapet oppfyller ikke bare alle standarder og krav, men «det ble også satt opp en egen bestillingsportal spesielt for TCS, og vi kan vedlikeholde dataene selv. Vi har også korte avstander og blir godt fulgt opp som kunde», sier Fabian Renggli, overbevist om valget.

    Et sett med nye arbeidsklær består av en vinter-, en hardshell- og en softshelljakke, en fleecegenser, en høyhalset genser og en poloskjorte. Del av antrekket er også en arbeidsbukse, en arbeidssnekkerbukse og en overtrekksbukse, så vel som et belte og en vinterlue. De flinke gulkledde hjelperne hos TCS kan glede seg over snart å kunne lyse opp i de nye, enda tryggere klesplaggene.

    Remo Berger, Patrouilleur Thun
    «Noen ganger jobber vi på knærne eller under et kjøretøy. Der bør ikke bevegelsesfriheten være begrenset.» Remo Berger, bilberger i Thun